WayOutWest 2012

// Musik- & filmtips, Uteliv å partaj //

Här kommer en liten summering av festivalen som precis ägde rum i hjärtat av älskade
Göteborg  -  Slottsskogen. Missade banden som spelade tidigast under festivaldagarna,
och de som spelade på Linné-scenen, så därför hoppar jag givetvis över dem... Kanske
någon som har något om de banden att tillägga...!? Läste i GP att "Nneka" som spelade
på Azalea-scenen (torsdag) var grym, får kolla YouTube sen helt enkelt, haha! ^^
 

Torsdag:  Kanonväder och kanonstart på festivalen! Anlände när Deportees spelade,
men jag lyssnade inte riktigt så det blir inget uttalande om det. De La Soul såg ut att ha
väldigt kul på Azalea-scenen! Publiken var med och tillåmed jag diggade lite, haha! :D
Sen var det dags för Florence + the Machine. Har inte lyssnat så mycket på dem innan
men satan i gatan vilken röst Forence Welch har! Shiiiiet! Lite enformiga, men härliga,
låtar. Refused... Ja-a, vad ska man säga? De kör sin grej och de gör det bra, skönt med
lite galen hardcore efter hiphop och indie-rock-soul-ballader.. Sist upp på "Flamingo"
var The Black Keys. Hade aldrig hört talas om dessa snubbarna tidigare. Blev ett jävla
gung i publikhavet, men jag tycker att låtarna var väldigt enformiga. Kunde lika gärna
ha varit EN jääättelång låt... Go takt, men tråkigt. Mina kollegor, som kunde se bandet
(till skillnad mot mig som hade ryggen mot scenen) tyckte att sångaren såg hög ut btw.
Trött OCH hög. Någon som har något att säga om det...!? Haha.

- Bäst: Florence + the Machine
 


Fredag:  Jag kom till Slottsskogen under Ane Brun's gig  -  kom tidigare för att lyssna
på just henne, men det var ju onödigt. Tristess på för stor scen ungefär. First Aid Kit's
låtar kändes lite enformiga, MEN de där systrarna är så jäkla duktiga. När Lion's Roar
och covern When I grow up ( Fever Ray ) spelades fick jag gåshud över hela kroppen. 
Angående Wilco.....vafan!!? GäääzzZZzp. Efter dagens enligt mig sämsta spelning blev
det äntligen lite drag! Feist! Bra kontakt med publiken och äntligen lite "festival-fest"!
Stämningen höll i sig, då nästa grupp upp på scen var Bon Iver. Äntligen en ordentligt
"pyntad" scen, haha! Snyggt med två trumset. Gåshuden återuppstod när Justin sjöng
Sinny Love. Vackert.. Sista bandet upp på Flamingo-scenen var Blur, ett band som jag
aldrig hört talas om innan, haha. Mina kollegor sa till mig att jag skulle känna igen "en
massa" låtar under spelningen  -  jag kände igen EN låt (Song 2).. Skämdes faktiskt lite
över alla så kallade 'damer', 40+, som stod och hoppade som galningar i publiken och
kunde varenda jääävla låt, haha! Men ja, det var en grym stämning och bandet var det
mest underhållande hittills. Sångaren hade inte speciellt stark röst dock, och jag lär ju
knappast lyssna på deras musik framöver (förutom när Song 2 körs på Gladiatorerna-
reklamen)...
 
- Bäst: Feist och Bon Iver
 

Lördag: Anlände till tonerna av Ben Howard. Trevlig, lättsmält "bakgrundsmusik"...
Sedan blev det partey med Common på Flamingoscenen! Lätt bästa publikkontakten
av alla artister (som jag sett) under årets Wow! Ääntligen lite riktig festivalstämning!
Nästa artist var Laleh. Fint pyntad scen (varit lite dåligt med det tycker jag, haha)! :P
Är inget större fan av Laleh, men stämningen var härlig, och jag gillade det... Sen var
det Frank Ocean's tur, men han kom inte av någon anledning (hans planering sket sig
så att säga...), så Looptroop Rockers fick hoppa in i sista sekund! Tyckte väl inte att
det var kalasbra, är inget fan av hiphop alls egentligen, men ja.... Miike Snow var det
sen  -  hade aldrig hört talas om gruppen innan. Riktigt snyggt på scen osv tycker jag,
och musiken köpte jag faktiskt. Me like... Sist, men definitivt inte minst: Kraftwerk..
Självklart blev jag placerad preciiis framför basjäveln, haha. Kändes som att inälvor
och hjärta ständigt bytte plats i kroppen på mig, ew... Jaja, nog om det, haha! Älskar
musiken, tyskarna är KUNGAR på det dom gör, men fyra stillastående gubbar på en
scen!? Nej, hade inte valt det till min festival om jag hade en. Sen kanske 3D-showen
var megabra (tyskarna fick högsta betyg i Göteborgs-Posten), men det såg ju inte jag
från diket tyvärr.. Såg däremot en tjock massa med människor som såg lagom löjliga
ut i de vita 3D-brillorna, haha. De flesta såg rätt trötta, kalla och uttråkade ut också..

- Bäst: Common (det hade ni inte väntat er vaaaa!?) ...och ev Miike Snow ^^



Blogginlägg om WayOutWest 2011 hittar ni här:

WoW 2011, fredag (Robyn, Thåström, Prince)  ------  // Snacka om att det var en bättre
WoW 2011, lördag (Pulp, Tiesto, Kanye West)  ----  // banduppställning förra året eller!?


Kommentarer

  • malin säger:

    låter riktigt härligt :) hoppas du hade en toppen helg!

    Svar: Ja! Tur med vädret (fast riktigt kalla nätter) och massa intressanta människor runt omkring! Helgen var toppen! Gjorde du något kul? Eller kanske har roliga planer nu till helgen? :)
    Charlotte / hellbird.se

    2012-08-13 | 12:39:42
    Bloggadress: http://formenmotettrikareliv.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: