Black Swan

// Musik- & filmtips //

Okej, kom precis hem från bion, och jag skakar fortfarande... Var livrädd på vägen hem,
paranoid som fan. Vem förföljer mig!? Ni som läst på bloggen innan vet att jag varit och
sett på filmen Black Swan. Helt otrolig måste jag säga. Superbra gjord och känsloladdad
som ingen annan film jag någonsin sett. Men till er som inte sett den än/inte vill veta hur
den slutar: läs inte mer, jag kommer att avslöja slutet.

...det var ett par årsedan som jag var riktigt sjuk och insnöad i anorexiaträsket, men när
jag såg Black Swan kände jag allt på nytt. Seriöst. Antingen så har Natalie Portman varit
ätstörd själv, eller så har den som "tränat" henne jävligt bra kunskaper i området. Usch.

Som en tidningsrecensent skrev i en tidigare recension:  jag är glad över att barndoms-
drömmen att bli ballerina inte slog in, och att mina barn inte varit intresserade av ballet.
(det där var inte exakt citerat, men det var iallafall poängen med hennes text)



Jag skrev en gång ett inlägg om vad som egentligen händer med den SJÄL som drabbas
av anorexia, att ett liv med anorexia endast har tre möjliga utgångar:     (   <--- länk)

1. Tillfrisknande
2. Ett liv i tortyr
3. Död

Black Swan är ett riktigt bra exempel på vad jag menar.

Angående punkt 2) i filmen får Natalie Portman ständiga självdestruktiva anfall, ångest
och inbillar sig att människor stirrar på henne eller förföljer henne. Jag känner igen det
på pricken. Ett liv med anorexia ÄR verkligen ett liv i TORTYR. Man lever inte.

Filmen visar också att ett sådant "liv" kan leda till döden. Anorexia är den psykiska
sjukdom som har flest dödsfall.
Ja-a, fröken Portman dör i slutet av filmen. Hur!?
För att hon i en kamp med sig själv skadade sig så illa att... Ja, hon dog. Kul.

Detta blev väl ingen vidare filmrecension, men det blev en ätstörds syn på Black Swan.

Kommentarer

  • Anonym säger:

    men filmen i sig handlar väl inte om just ätstörningar? det handlar om hennes kamp om att bli perfekt i sin roll som en svarta svanen, hon lägger ner hela sitt liv och offrar hennes nära och kära? Sen är det såklart mycket om hennes ätstörningar också, men det är nog en tolkningfråga kanske :)

    2011-04-21 | 22:27:23
  • Miss C säger:

    Exakt! Men de som haft/har ätstörningar kommer spegla hela filmen ur en helt annan

    vinkel än resterande publik. Hela ätstörningskarusellen handlar om perfektion, om

    KONTROLL. Varenda scen i filmen har med beteende av en ätstörd, men det är ju inget

    som man tänker på eller ser överhuvudtaget när man inte varit där själv! :)

    2011-04-21 | 22:54:50
    Bloggadress: http://missc.se/
  • jennifer säger:

    woow,jag måste verkligen se den filmen! :)

    2011-04-22 | 01:08:49
    Bloggadress: http://jenkkan.bloggplatsen.se
  • Yasmine säger:

    Ja, han är så Puffig så han fick heta Puffe :)

    Det är en katt :)

    2011-04-22 | 10:59:13
    Bloggadress: http://ladyyasmine.blogg.se/
  • Miss C säger:

    Yasmine: Naaaaw, va gulligt!!! Älskar när katter puffar sig... ^^

    2011-04-22 | 11:04:25
    Bloggadress: http://missc.se/
  • Yasmine säger:

    Det gör jag med :D

    2011-04-22 | 11:10:19
    Bloggadress: http://ladyyasmine.blogg.se/

Kommentera inlägget här: