Läs-tips !!!

// Tänkvärt //

Som ni kanske förstått har min anorexi gått över till hets- och överätning. Fucking hell.
Anyway, igår hittade jag en bok hemma (som min mamma köpt när jag var sjuk) som är
riktigt bra!!! Där finns texter om anorexi, bulimi och andra ätstörningar - både för dig
som är sjuk och för dina närstående. Det känns så jävla hemskt att känna igen sig i varje
kapitel... Men ofta är det ju så; att man lider av sympton från flera olika ätstörningar
samtidigt. Usch...



Här kommer några rader ur kapitlet "Hetsätningsstörning":
(boken heter "Bli vän med kroppen och maten" och är skriven av Camilla Porsman)

Vad du som närstående kan göra
Visa tydligt att du älskar, uppskattar, accepterar och respekterar din hetsätande anhöriga
precis som han eller hon är. Utöver den enorma press som hetsätningen i sig utgör och de
viktproblem som ofta är den givna följden av hetsätningen, så känner den drabbade sig
ofta osynlig. Den känslan förstärks ibland av att anhöriga, som upplever att de inte vet
vad de ska säga eller göra, drar sig undan och försöker låtsas som ingenting. Eftersom den
drabbade ofta skäms över sin ätstörning - det är inte för inte som hon äter i smyg - antar
hon ofta att andras undvikande beteende har att göra med att de ser ner på henne, ser
henne som viljesvag och misslyckad. Därför betyder det mycket att du gör klart att det
inte är så. Även om du tycker att det borde vara självklart eller uppenbart, så är det inte
det för den drabbade. Hon behöver få höra det, få din bekräftelse.



Det här kan låta lite absurt, men många hetsätare kommer att känna igen sig i följande
citat:

Jag skäms över att erkänna det här, men det har hänt att jag smugit in i barnens rum
och snattat ur deras godispåsar eller till och med ätit upp chips, choklad och annat som
de köpt hem till sig själva. Det spelar ingen roll hur väl de har gömt det, jag hittar det
alltid ändå. Sak samma med min mans hemliga gömmor. Det är som om jag har en
inbyggd radar när det gäller mat - finns det godis, chips eller kex hemma så hittar jag
det oavsett hur väl undangömt det är. [...] Jag vet inte hur jag ska stoppa mig själv!
- Liselott



Hej, nu är det MissC här igen!!! Fler än jag som känner igen sig i sista texten!? Fy fan...
Jag har verkligen en inbyggd radar som visar mig var allt onyttigt finns... Det är heeelt
sjukt. Man blir mästerdetektiv på det området - believe me... Att inte ha kontrollen att
kunna stoppa sig själv, att avstå från något frestande, är så obeskrivligt hemskt. Det är
som att någon annan sitter i din kropp och styr, medan hjärnan arbetar emot förgäves.

Jag vill vara normal. Jag vill bli frisk.

Kommentarer

  • M säger:

    Hey! Jag känner igen mig som fan med "radarn". När jag och min pojkvän köper godis lr ngt annat onyttigt så brukar jag be honom att ta mig sig det sen när han går. För jag klarar inte av att vara sj med ngt sånt i närheten. Det känns så ynkligt :(



    Btw hur skall du göra när du bor hos den där familjen i England? Vet de om din ätstörning?



    Tack för en bra blogg!

    2010-08-31 | 12:28:18
  • Anonym säger:

    SV: Japp och tack så hemskt mycket :)

    2010-08-31 | 13:16:06
  • Miss C säger:

    M: Precis, jag försöker be mina närmsta ta bort "risk-mat", men ibland så skäms jag

    så mycket att jag inte gör det - vilket resulterar i hets- eller smygätning. Man känner

    sig verkligen ynklig, ja... =/



    Mamman i familjen vet om att jag har haft svåra problem med ätstörningar, men sen

    undvek jag gå in på detaljer. Berättade att jag behöver äta regelbundet för att hålla

    blodsockernivån i balans. Hoppas att läget kommer förbättras av resan!!! Kram C

    2010-08-31 | 13:56:37
    Bloggadress: http://missc.se/
  • Bara Jag säger:

    That's ME!

    2010-08-31 | 18:16:37
    Bloggadress: http://blogg.rhode.se
  • Miss C säger:

    Bara Jag: For real!? ;D

    2010-08-31 | 19:57:53
    Bloggadress: http://missc.se/
  • m säger:

    Okaj. Jag har påbörjade en liten övning för mig sj för ett par månader sedan. Jag ville utmana mig sj genom att spara på en onyttighet. Jag köpte hem en chokladkaka. Och bestämde mig stenhårt för att jag högst får ta en ruta/dag. Och det har jag konstigt nog klarat av. Har inte ens ätit en ruta per dag varje dag. Dock så har jag failat på alla andra onyttigheter som jag har haft hemma men Rom byggdes ju inte på en dag som de säger :P



    Hoppas iaf att allt går bra för dig i England!

    2010-08-31 | 23:48:02
  • Jea säger:

    Jag har också den boken! Den är riktigt bra, verkligen riktigt bra. Men ändå kan/vill jag inte följa råden...

    2010-09-01 | 00:42:19
    Bloggadress: http://getlower.blogg.se/
  • Miss C säger:

    m: Superbra idé!!! Kanske borde testa det... Kan ju faktiskt ha en chokladkaka

    på mitt rum i England och "träna" där. Det är ju bara jag själv som ser, så det

    påverkar ju ingen annan i familjen. Mycket bra tips!!! ^^

    Take Care, kramar C

    2010-09-01 | 08:57:00
    Bloggadress: http://missc.se/

Kommentera inlägget här: